TopFirst تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net

پــــــارت شبکـــــه پــــــرداز

حفاظت الکترونیک, نظارت تصویری, حفاظت پیرامونی, سیستمهای امنیتی,  شبکه و زیرساخت, اعلام و اطفاء حریق, پیاده سازی دیتاسنتر

پیاده سازی شبکه و زیرساخت (بخش دوم TCP/IP)

نوشته شده توسط Super User. منتشر شده در مقالات پارت شبکه

Networking-02 تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net

تنظیمات TCP/IP در شبکه های کامپیوتری

اجزای پروتکل TCP/IP

تنظیمات IP هر شبکه کامپیوتری یکی از مهمترین مراحل پیاده سازی شبکه و زیرساخت میباشد، این تنظیمات فقط در شبکه و زیرساخت و دیتاسنتر کاربرد ندارد، بلکه در سیستمهای نظارت تصویری و دوربین مداربسته تحت شبکه و شبکه های بیسیم نیز از مراحل اولیه و مهم پیاده سازی سیستم است. پروتکل TCP/IP از مجموعه پروتکل های دیگر تشکیل شده که هر یک در لایه مربوطه، وظایف خود را انجام می دهند. پروتکل های موجود در لایه های Transport و Network دارای اهمیت بسزائی بوده و لازم است که در این بخش به معرفی آنها بپردازیم .
پروتکل TCP(Transmission Control Protocol) . مهمترین وظیفه پروتکل فوق اطمینان از صحت ارسال اطلاعات است . پروتکل فوق اصطلاحا” Connection-oriented نامیده می شود. علت این امر ایجاد یک ارتباط مجازی بین کامپیوترهای فرستنده و گیرنده بعد از ارسال اطلا عات است . پروتکل هائی از این نوع امکانات بیشتری را بمنظور کنترل خطاهای احتمالی در ارسال اطلاعات فراهم نموده ولی بدلیل افزایش بار عملیاتی سیستم کارائی آنان کاهش خواهد یافت . از پروتکل TCP بعنوان یک پروتکل قابل اطمینان نیز یاد می شود. علت این امر ارسال اطلاعات و کسب آگاهی لازم از گیرنده اطلاعات بمنظور اطمینان از صحت ارسال توسط فرستنده است . در صورتیکه بسته های اطلاعاتی بدرستی دراختیار فرستنده قرار نگیرند فرستنده مجددا” اقدام به ارسال اطلاعات می نماید.
پروتکل UDP(User Datagram Protocol) . پروتکل فوق نظیر پروتکل TCP در لایه ” حمل ” فعالیت می نماید. UDP بر خلاف پروتکل TCP بصورت “بدون اتصال ” است . بدیهی است که سرعت پروتکل فوق نسبت به TCP سریعتر بوده ولی از بعد کنترل خطاء تضمینات لازم را ارائه نخواهد داد. بهترین جایگاه استفاده از پروتکل فوق در مواردی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات به یک سطح بالا از اعتماد نیاز نداشته باشیم .
پروتکل IP(Internet Protocol) . پروتکل فوق در لایه شبکه ایفای وظیفه کرده و مهمترین مسئولیت آن دریافت و ارسال بسته های اطلاعاتی به مقاصد درست است . پروتکل فوق با استفاده آدرس های نسبت داده شده منطقی، عملیات روتینگ را انجام خواهد داد.

Net-03 تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net

پروتکل های موجود در لایه Application پروتکل TCP/IP

پروتکل TCP/IP صرفا” به سه پروتکل TCP ، UDP و IP محدود نشده و در سطح لایه Application دارای مجموعه گسترده ای از سایر پروتکل ها است . پروتکل های فوق بعنوان مجموعه ابزارهائی برای مشاهده ، اشکال زدائی و اخذ اطلاعات و سایر عملیات مورد استفاده قرار می گیرند.در این بخش به معرفی برخی از این پروتکل ها خواهیم پرداخت .
FTP(File Transfer Protocol) . از پروتکل فوق برای تکثیر فایل های موجود بر روی یک کامپیوتر و کامپیوتر دیگر استفاده می گردد. ویندوز ۲۰۰۰ دارای یک برنامه خط دستوری بوده که بعنوان سرویس گیرنده ایفای وظیفه کرده و امکان ارسال و یا دریافت فایل ها را از یک سرویس دهنده FTP فراهم می کند. سرویس دهنده FTP بعنوان یک بخش مجزاء و در زمان نصب IIS ( سرویس دهنده اطلاعاتی اینترنت ) بر روی سیستم نصب خواهد شد.
SNMP(Simple Network Management Protocol) . از پروتکل فوق بمنظور اخذ اطلاعات آماری استفاده می گردد. یک سیستم مدیریتی درخواست خود را از یک آژانس SNMP مطرح و ماحصل عملیات کار در یک MIB(Management Information Base) ذخیره می گردد. MIB یک بانک اطلاعاتی بوده که اطلاعات مربوط به کامپیوترهای موجود در شبکه را در خود نگهداری می نماید .( مثلا” به چه میزان فضا مربوط به هارد دیسک وجود دارد)
پروتکل TelNet . با استفاده از پروتکل فوق کاربران قادر به log on اجرای برنامه ها و مشاهده فایل های موجود بر روی یک کامپیوتر از راه دور می باشند. ویندوز ۲۰۰۰ دارای برنامه های سرویس دهنده و گیرنده جهت فعال نمودن و استفاده از پتانسیل فوق است .
SMTP(simple Mail Transfer Protocol) . از پروتکل فوق برای ارسال پیام الکترونیکی بر روی اینترنت استفاده می گردد.
HTTP(HyperText Transfer Protocol) . پروتکل فوق مشهورترین پروتکل در این گروه بوده و از آن برای رایج ترین سرویس اینترنت یعنی وب استفاده می گردد. با استفاده از پروتکل فوق کامپیوترها قادر به مبادله فایل ها با فرمت های متفاوت ( متن، تصاویر ،گرافیکی ، صدا ویدئو و…) خواهند بود. برای مبادله اطلاعات با استناد به پروتکل فوق می بایست ، سرویس فوق از طریق نصب سرویس دهنده وب فعال و در ادامه کاربران و استفاده کنندگان با استفاده از یک مرورگر وب قادر به استفاده از سرویس فوق خواهند بود.
NNTP(Network News TYransfer Protocol) . از پروتکل فوق برای مدیریت پیام های ارسالی برای گروه های خبری خصوصی و عمومی استفاده می گردد. بمنظور عملیاتی نمودن سرویس فوق می بایست سرویس دهنده NNTP برای مدیریت محل ذخیره سازی پیام های ارسالی نصب و در ادامه کاربران و سرویس گیرندگان با استفاده از برنامه ای موسوم به NewsReader از اطلاعات ذخیره شده استفاده خواهند کرد. ویندوز ۲۰۰۰ Server دارای یک سرویس دهنده NNTP بهمراه IIS است . برنامه Outlook Explore 5.0 علاوه بر ارائه امکانات لازم در خصوص ارسال و دریافت پیام های الکترونیکی دارای امکانات لازم بعنوان یک NewsReader نیز است .

Net-04 تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net
برنامه های کمکی TCP/IP

برای استفاده از پروتکل TCP/IP و مشاهده برخی پارامترها و تنظیمات مربوطه مجموعه ای از برنامه های کمکی ارائه شده است . در ادامه به معرفی برخی از این برنامه های رایج خواهیم پرداخت .
IPCONFIG . از برنامه فوق برا ی اخذ اطلاعات در رابطه با پیکربندی TCP/IP نصب شده بر روی یک کامپیوتر استفاده می گردد. با تایپ نمودن دستور فوق بر روی خط دستور می توان اطلاعات متفاوتی نظیر IP کامپیوتر مورد نظر Subnet Mask و Default Gateway را مشاهده نمود. با اضافه نمودن سوئیچ /all به دستور فوق می توان اطلاعات تکمیلی دیگر نظیر Host Name آدرس های MAC و سایر اطلاعات ذیربط را مشاهده نمود.
NETSTAT از برنامه فوق برای مشاهده آمار و وضعیت جاری اتصالات شبکه استفاده نمود.
NBTSTAT . ازبرنامه فوق برای مشاهده جدول محلی NetBIOS ( جدولی مشتمل بر اسامی NetBIOS که توسط برنامه های محلی ریجستر شده اند ) و اسامی NetBIOS که Cache شده اند استفاده می گردد.
NSLOOKUP از برنامه فوق برای بررسی رکوردهای اسامی مستعار Doman host ، سرویس های Domain host و اطلاعات مربوط به سیستم عامل استفاده می گردد. درخواست اطلاعات فوق از سرویس دهنده DNS انجام خواهد شد.
ROUTE . از برنامه فوق بمنظور مشاهده وانجام اصلاحات مورد نظر در جدول محلی روتینگ استفاده میگردد.
TRACERT . از برنامه فوق بمنظور مسیریابی یک بسته اطلاعاتی تا رسیدن به مقصد استفاده می گردد.
PING & PATPING . از برنامه های فوق برای بررسی پیکربندی و تست اتصال IP بر اساس نام و یا آدرس IP استفاده می گردد. PATHPING دارای ویژگی های PING و TRACERT بصورت همزمان است .
ARP . از برنامه فوق برای مشاهده و انجام تغییرات مورد نیاز در Address Resolution Protocol cache استفاده می گردد.

Net-05 تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net
مدل آدرس دهی IP

علاوه بر جایگاه پروتکل ها، یکی دیگر از عناصر مهم در زیرساخت شبکه های مبتنی بر TCP/IP مدل آدرس دهی IP است . مدل انتخابی می بایست این اطمینان را بوجود آورد که اطلاعات ارسالی بدرستی به مقصد خواهند رسید. نسخه شماره چهار IP ( نسخه فعلی ) از ۳۲ بیت برای آدرس دهی استفاده کرده که بمنظور تسهیل در امر نمایش بصورت چهار عدد صحیح ( مبنای ده ) که بین آنها نقطه استفاده شده است نمایش داده می شوند.

نحوه اختصاص IP

نحوه اختصاص IP به عناصر مورد نیاز در شبکه های مبتنی بر TCP/IP یکی از موارد بسیار مهم است . اختصاص IP ممکن است بصورت دستی و توسط مدیریت شبکه انجام شده و یا انجام رسالت فوق بر عهده عناصر سرویس دهنده نرم افزاری نظیر DHCP و یا NAT گذاشته گردد. برای آشنائی با نحوه اختصاص IP با هر یک از روش های فوق لازم است که در ابتدا اطلاعات لازم در خصوص ساختار داخلی IP و نحوه تخصیص آدرس های منطقی به آدرس های فیزیکی کسب گردد. در این مرحله لازم است با پروتکل هائی نظیر :
ARP(Address Resolution Protocol) و RARP(Reverse ARP) و نحوه عملکرد آنها آشنا شویم .
ویندوز ۲۰۰۰ دارای امکانات جدیدی در رابطه با تخصیص IP نظیر APIPA(Automatic Private IP Addressing) بوده که این امکان را به یک سرویس گیرنده DHCP خواهد داد که در صورت عدم یافتن سرویس دهنده DHCP برای خود یک آدرس موقت در نظر بگیرد.

پارت شبکه پرداز با داشتن متخصصین مجرب در زمینه پیاده سازی نرم افزاری و سخت افزاری شبکه های کامپیوتری و پیاده سازی دیتاسنتر های بزرگ این قابلیت را داراست تا به طراحی، مشاوره و اجرای پروژه های کارفرمایان عزیز در سراسر کشور بپردازد.

تلفن های تماس پارت شبکه پرداز: 88302381 - 88302380 - 021 داخلی 101 و 110


مطالب مرتبط

 سازمان فروش شرکت پارت شبکه پرداز

شبکه و زیر ساخت Network Design

پیاده سازی دیتاسنتر Data Center

پروژه های شرکت پارت شبکه پرداز

محصولات هلوکیبل آلمان Helukabel

محصولات سیسکو آمریکا Cisco Switches

سرورهای اچ پی آمریکا HP

دوربین های مداربسته تحت شبکه IP Camera

پیاده سازی شبکه و زیرساخت (بخش اول)

سوئیچ های سیسکو Small Business

شبکه های بیسیم Wireless Network


Tags: network server wireless fiber optic cable partnetwork.net شبکه زیرساخت تجهیزات هلوکیبل کابل شبکه فیبر نوری وایرلس بیسیم شبکه های کامپیوتری کابل cat5 کابل cat6 کابل cat7 کابل cat8 فیبر سینگل طراحی مشاوره سیستمهای امنیتی سویچ Switch Smart Switch Poe Poe Switch سویچ های POE IP پیاده سازی پروژه نصب و راه اندازی پارت شبکه پرداز پروژه های نفتی شرکت ملی نفت سرور Nas Storage سویچ سیسکو سویچ POE سیسکو شبکه و زیرساخت فروش سیسکو فروش دوربین مداربسته فروش تجهیزات شبکه آموزش آموزش شبکه آموزش دیتاسنتر فروش برند سیسکو آموزش سیسکو آموزش نرم افزاری آموزش میکروتیک وی ست VSAT ارتباطات ماهواره ای Vsat Connectivity تحت شبکه دوربین تحت شبکه دوربین شبکه مجری سیستمهای امنیتی و نظارتی و حفاظتی سوئیچ سیسکو کابل هلوکیبل فیبر نوری هلوکیبل کابل Helukabel طراحی دیتاسنتر مشاور دیتاسنتر راه اندازی دیتاسنتر اجرای دیتاسنتر مجری دیتاسنتر پیاده سازی دیتاسنتر سرورهای دل سرورهای Dell فروش تجهیزات Dell

ساعت کار شرکت پارت شبکه پرداز

شرکت پارت شبکه پرداز در همه روزها از ساعت 9 الی 17 و پنجشنبه ها از ساعت 9 الی 13.30 آماده پاسخ گوئی کامل میباشد. در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی شرکت تعطیل میباشد. همچنین برای مشاوره در زمینه پروژه های سیستمهای امنیتی و دوربین مداربسته (بازدید و طراحی)، میتوانید از همکاری پرسنل پارت شبکه پرداز استفاده نمائید. پارت شبکه پرداز آماده همکاری با شما در زمینه پروژه های سیستمهای حفاظت الکترونیک ، شبکه و زیرساخت ، برقراری دیتاسنتر ، نظارت تصویری و دوربین مداربسته ، اعلام و اطفاء حریق ، حفاظت پیرامونی ، سیستمهای برق بدون وقفه و هوشمند سازی ساختمان میباشد. تلفن های تماس: 81-88302380-021 فکس: 88811829-021

با ما در تماس باشید

تائیدیه های شرکت پارت

Google-Analytics-icon تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net Oil-Ministry-AVL تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net Alexa تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net
Tag-Logo تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net HSE-Logo تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net Indicsoft-ISO-9001-2008-Certified تنظیمات آی پی در شبکه - پارت شبکه پرداز | TCP/IP - PartNetwork.Net